* Pentingnya Mengetahui Tahap Sokongan Dan Halangan

Tahap sokongan (support) dan halangan (resistance) adalah sebahagian daripada konsep asas yang amat penting dan perlu ketahui oleh para pelabur dan pedagang, tidak kira samada dalam urusniaga saham, forex atau komoditi.

Sokongan ialah tahap dimana harga terendah sesuatu saham itu boleh bertahan dan berpotensi untuk meningkat, manakala halangan ialah harga tertinggi yang dicapai oleh sesuatu saham dan berpotensi untuk turun.

Pelabur/pedagang  yang bijak perlu mengetahui tahap sokongan dan halangan ini supaya ia boleh mengetahui masa yang sesuai untuk membeli dan menjual. Kegagalan mengetahui tahap-tahap tersebut akan menyebabkan pelabur atau pedagang mudah terperangkap kerana mungkin membeli pada harga yang sudah hampir dengan halangan iaitu satu tahap harga yang dianggap sudah terlalu tinggi dan risikonya juga tinggi.

Sebaliknya jika pelabur/pedagang mengetahuinya, ia boleh membeli ketika harga masih hampir dengan tahap sokongan dan mengelak membeli jika sudah jauh dari tahap sokongan dan hampir pada halangan.

Testimoni Perserta KURSUS DUNIA SAHAM

Mengetahui  samada sokongan dan halangan tersebut bersifat kuat atau lemah juga adalah penting kerana impaknya adalah berbeza.

Ada dua jenis sokongan dan halangan iaitu sokongan/halangan yang statik dan sokongan/halangan yang dinamik.

Bagaimana untuk mencari atau mengenalpasti tahap sokongan dan halangan dan mengetahui kekuatannya?

Pelabur/pedagang boleh mengesan dengan memahami carta atau analisis teknikal.

Pengetahuan tentang konsep tersebut boleh diperoleh dengan mempelajari daripada mereka yang mengetahui atau menyertai kursus, seminar, bengkel atau dengan membaca. Terpulang kepada keselasaan dan kemampuan untuk memahami.

 

 

Sabri Jalil

http://kursussaham.com

 

Scroll to Top