* Limit Up & Limit Down

Setiap saham dan lain-lain instrument pelaburan yang disenarai mempunyai had maksimum dan minimum untuk pergerakan harga sehari.

Had maksimun untuk peningkatan harga dikenali sebagai limit up, manakala had maksimun untuk penurunan harga dikenali sebagai limit down.

Bagi saham yang berharga kurang dari RM1.00 had maksimun pergerakan ialah 30 sen. Contoh jika harga sesuatu saham ditutup pada harga 10 sen pada hari semalam maka harga pada hari ini jika meningkat ialah boleh mencapai setingga 40 sen sahaja dan tidak lebih dari itu dan sebaliknya jika berlaku penurunan.

Bagi saham yang berharga RM1.00 dan keatas had maksimum pergerakan ialah 30%. Contoh jika harga sesuatu saham ditutup pada harga RM1.10 pada hari semalam maka harga pada hari ini jika meningkat ialah boleh mencapai setingga RM1.40 sen sahaja dan tidak lebih dari itu dan sebaliknya jika berlaku penurunan.

Pergerakan harga yang telah mencapai limit up atau limit down boleh dilihat bila hanya satu harga sahaja yang kelihatan samada pada buy atau sell bergantung kepada limit up atau limit down.

Apabila berlaku limit up dan harga limit up pada masa itu ialah 0.305 anda tidak dibenar membeli dan menjual melebihi harga tersebut. Jika anda cuba meletakkan harga melebihi harga tersebut ia akak ditolak oleh sistem. Begitu juga bila berlaku limit down.

 

Sabri Jalil

kursussaham.com

Scroll to Top